۴۰۶۷

اجرای "آموزش آنلاین آموزشگاه‌های رانندگی" منتظر تعیین تکلیف پلیس

اجرای "آموزش آنلاین آموزشگاه‌های رانندگی" منتظر تعیین تکلیف پلیس

 رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی گفت: به دلیل کرونا، با هماهنگی رئیس پلیس راهور، وزارت کشور و ارشاد، پنج میلیارد هزینه کرده و سامانه آموزش مجازی راه انداختیم اما پلیس برای برقرار بودن موسسه رهگشا، اجازه اجرای این سامانه آموزش مجازی را نمی‌دهد.

فرهاد حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به مشکلات متععد پیش آمده برای آموزشگاه‌های رانندگی و ضمن گلایه از پلیس در عدم همراهی با آموزشگاه‌های رانندگی اظهار کرد: آموزشگاه‌های رانندگی مشکلات زیادی دارند و حالت دوگانگی در صنف ما وجود دارد.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی افزود: هیئت دولت در چند سال اخیر مصوب کرد که آموزشگاه‌ها در قالب اتحادیه و صنف فعالیت کنند و پلیس تنها مجوز تأسیس را ارائه کند؛ منتهی پلیس به هیچ وجه از اختیارات قبلی خود دست نمی‌کشد.

وی با بیان اینکه هیچگونه تسهیلاتی به آموزشگاه‌ها ارائه نمی‌شود، گفت: طبق قانون، محتوای آموزشهای ارائه شده، آموزش مدرسان و صدرو مجوز برای آنها زیر نظر پلیس است اما پلیس می‌خواهد اجرا را خودش بر عهده بگیرد و به نوعی با تعطیلی آموزشگاه‌های رانندگی، مؤسسه رهگشا که زیر نظر خود نیروی انتظامی است، فعالیت کند.

حقیقی با بیان اینکه در کل کشور حدود 2 هزار و 200 و در شهر تهران حدود 170 آموزشگاه رانندگی وجود دارد، گفت: در هر سال حدود یک میلیون و 200 هزار نفر متقضای دریافت گواهینامه اعم از گواهینامه پایه یک، دو، سه و موتورسیکلت هستند.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی تصریح کرد: اکنون در هر آموزشگاه حدود 300 تا 400 نفر منتظر آموزش و اخذ گواهینامه هستند و به نوعی به دلیل شرایط به وجود آمده دچار انباشت و رسوب شده‌ایم و متقاضیان دریافت گواهینامه به وضع موجود معترض هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما در گروه دو مشاغل قرار داریم، گروه دوم نیز در شرایط قرمز تعطیل هستند البته کلاسهای عملی می‌توانند فعالیت داشته باشند و محدودیت تنها برای آموزش تئوری است.

حقیقی متذکر شد: 30 هزار سرپرست خانوار از طریق آموزش عملی رانندگی ارتزاق می‌کنند، پیش‌نیاز کلاسهای عملی، کلاسهای تئوری است و با توجه به تعطیل بودن کلاسهای تئوری، قادر به برگزاری کلاسهای عملی نیز نیستم.

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی بیان کرد: ما بخش خصوصی و به دنبال کسب رزق و روزی هستیم اما پلیس به راحتی نامه‌ای ارسال و عنوان می‌کند که به دلیل رسوب پرونده‌ها، از ثبت‌نام جدید در آموزشگاه‌ها جلوگیری کنید.

وی عنوان کرد: مؤسسه رهگشا توسط جمعی از بازنشستگان نیروی انتظامی بحث آموزش مجازی رانندگی و آزمونها را انجام می‌دهد در صورتیکه قانون‌گذار در هیچ جایی هیچ اختیاری به این مؤسسه نداده است همچنین در آئین‌نامه اجرایی هیئت دولت به صراحت اعلام شده که آموزشگاه رانندگی واحدی است که منحصراً دانش نظری و مهارت رانندگی را آموزش می‌دهد.

حقیقی افزود: به دلیل کرونا، با هماهنگی رئیس پلیس راهور، وزارت کشور و ارشاد و چند نهاد دیگر، پنج میلیارد هزینه کرده و سامانه آموزش مجازی راه انداختیم اما پلیس برای برقرار بودن موسسه رهگشا، اجازه فعالیت و اجرای این سامانه آموزش مجازی را به ما نمی‌دهند!

رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی ضمن ابراز آمادگی برای راه‌اندازی آموزش مجازی متقاضیان اخذ گواهینامه و ارائه راهکار برای کاهش هزینه‌ها در این رابطه گفت: خواستاریم که از بسته شدن آموزشگاه‌ها جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: هر بخشی باید وظیفه خود را انجام دهد، آموزشگاه‌های رانندگی دارای صنف و اتحادیه هستند، اتحادیه پاسخگو است.

حقیقی خاطرنشان کرد: چندی پیش، سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور اعلام کردند حضور در کلاسهای تئوری آموزش رانندگی اختیاری است اما چند روز بعد رئیس مرکز صدور گواهینامه در نامه‌ای به ما اعلام کردند که حضور در کلاسهای تئوری آموزش رانندگی اجباری است!

منبع : https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/04/28/2540492/%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AA%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%81-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3